Punkty A(-2,-4), B(5,-3), C(6,0) i D(1,5) są wierzchołkami czworokąta ABCD
Dominika: Punkty A(−2,−4), B(5,−3), C(6,0) i D(1,5) są wierzchołkami czworokąta ABCD
a) Wykaż, że przekątne AC i BD są do siebie prostopadłe
b) Oblicz pole czworokąta ABCD
11 cze 17:14
Basia:
ad.a
jeżeli przerabialiście wektory to policz iloczyn skalarny AC→ →i BD→
a jeżeli nie to napisz równania pr.AC i pr.BD
i skorzystaj z warunku prostopadłości prostych (równania w postaci kierunkowej)
a1*a2 = −1
ad.b napisz najpierw czy znasz wektory, bo nie chce mi się pisać bez potrzeby
11 cze 17:24
Dominika: Potrzebuję tylko podpunktu b
11 cze 17:25
Dominika: Nie znam
11 cze 17:26
Gustlik:
Punkty A(−2,−4), B(5,−3), C(6,0) i D(1,5) są wierzchołkami czworokąta ABCD
a) Wykaż, że przekątne AC i BD są do siebie prostopadłe
b) Oblicz pole czworokąta ABCD
WEKTORY, WEKTORY, WEKTORY
!
ad a)
I sp.
AC
→=[6−(−2), 0−(−4)]=[8, 4]
BD
→=[1−5, 5−(−3)]=[−4, 8]
spełniony jest warunek prostopadłości prostych.
II sp. z iloczynu skalarnego wektorów, iloczyn skalarny=0 dla wektorów prostopadłych
AC
→*BD
→=8*(−4)+4*8=−32+32=0 cnd.
b) z wyznacznika wektorów
A(−2,−4), B(5,−3), C(6,0) i D(1,5)
AB
→=[5−(−2), −3−(−4)]=[7, 1]
AC
→=[6−(−2), 0−(−4)]=[8, 4]
AC
→=[1−(−2), 5−(−4)]=[3, 9]
Liczę pole trójkąta ABC P
1
wyznacznik wektorów
d(AB
→, AC
→)=
| 7 1 |
| 8 4 |
=7*4−1*8=28−8=20
| 1 | | 1 | |
P1= |
| |d(AB→, AC→)|= |
| *|20|=10 |
| 2 | | 2 | |
Liczę pole trójkąta ACD P
1
wyznacznik wektorów
d(AC
→, AD
→)=
| 8 4 |
| 3 9 |
=8*9−4*3=72−12=60
| 1 | | 1 | |
P2= |
| |d(AC→, AD→)|= |
| *|60|=30 |
| 2 | | 2 | |
P=P
1+P
2=10+30=40
11 cze 17:30
Dominika: Nie da się tego zrobić innym sposobem? Bo wyznacznika wektorów nie robiliśmy
11 cze 17:40
11 cze 17:41
Dominika: Rozumiem, ale chodzi o to, że w ogóle nie przerabialiśmy czegoś takiego na lekcji i dziwne to
będzie jak oddam kartkę z zadaniem zrobionym takim sposobem
11 cze 17:44
Dominika: Współrzędne były, ale iloczynu skalarnego, kąta między wektorami ani wyznaczników wektorów nie
było
11 cze 17:46
Gustlik: Nauczycielka MUSI uznać tak rozwiązane zadanie, matematyczka POWINNA znać ten sposób. Jeżeli
nie uzna − to trzeba interweniować u niej, potem u wychowawczyni, u dyrektora, a jak to nie
pomoże − do kuratorium. Poza tym Ty się uczysz nie dla nauczycielki, tylko dla siebie, w
dodatku CKE na maturze honoruje każdą poprawna metodę, nawet taką, której nie ma na lekcjach.
Masz po prostu zadanie zrobić dobrze. Wektorami zadania rozwiązuje się krócej i prosciej,
znając ten sposób zaoszczędzisz sporo cennego czasu i na maturze i na sprawdzianie, a ten
zaoszczędzony czas wykorzystasz na inne zadania i wynik będzie lepszy.
11 cze 17:50
Gustlik: Co z tego, że nie było? Masz prawo znać te zagadnienia i je stosować w zadaniach, zwłaszcza, że
są banalnie proste. Jeszcze raz powtarzam − nauczycielka MUSI uznać tak rozwiązane zadanie.
11 cze 17:51
11 cze 17:53
Dominika: Dzięki
Spróbuję zrobić. Ale mógłbyś mi podać sam wynik, żeby wiedzieć czy dobrze zrobiłam.
Nie chcę rozwiązania tylko wynik
11 cze 17:55
pigor: ... lub jeśli nie masz wskazanego sposobu (narzędzi) do obliczenia
tego pola, to narysuj sobie dany czworokąt na kratkowanym papierze
i ...
licząc odpowiednio np. tak: :
PABCD= 8*9−1
2−
12(1*3+1*7+5*5+3*9)=
= 72−1−
12(3+7+25+27)= 71−
12*62= 71−31=
40 j
2 . ...
11 cze 17:56
11 cze 18:10
Basia:
dla tych, którzy nie znają wektorów:
wystarczy policzyć |AC| i napisać równanie pr.AC
| |AC|*d(B; pr.AC) | |
PABC = |
| |
| 2 | |
| |AC|*d(D; pr.AC) | |
PADC = |
| |
| 2 | |
11 cze 18:18
Gustlik: Basiu, tym, co nie znają wektorów polecam zapoznanie sie z nimi, bo zaproponowana przez
Ciebie metoda obliczania pola trójkąta to najdłuższa i najtrudniejsza metoda z możliwych. To
właśnie ta metoda powinna być na rozszerzeniu, a wektorowa na podstawach. Pozdrawiam
12 cze 01:17
Gustlik: Punkty A(−1,−2) B (5,2) C(0,4) i D(−3,2) są wierzchołkami trapezu ABCD. Oblicz pole tego
trapezu
AB
→=[5−(−1), 2−(−2)]=[6, 4]
AC
→=[0−(−1), 4−(−2)]=[1, 6]
AD
→=[−3−(−1), 2−(−2)]=[−2, 4]
d(AB
→, AC
→)=
| 6 4 |
| 1 6 |
=6*6−4*1=36−4=32
d(AC
→, AD
→)=
| 1 6 |
| −2 4 |
=1*4−6*(−2)=4+12=16
P=P
1+P
2=16+8=24
Gdzieś masz błąd, skoro wyszło Ci 32.
Pozdrawiam
12 cze 01:23